Her bor jeg på toppen til høyre

Her bor jeg på toppen til høyre

onsdag 21. april 2010

Kjære gud jeg har det godt, takk for alt som jeg har fått..........

.......det var innledningen til min barndoms aftenbønn den gang jeg var liten blond og uskyldig. Mangt har skjedd siden den gang, og aftenbønnen forsvant vel en gang på slutten av syttitallet.

Vi skriver 20 april 2010. En 37 og et halvt år gammel mann sitter på toget fra Oslo til Stavanger og har plutselig en sang fra Pet Shop Boys dukket opp i hodet mitt ”what have i done to deserve this”

Jeg har aldri vært på Island. Jeg  har ofte hatt lyst til å reise dit mang en gang, og har tenkt at Islendingene, de har det beste av alt. Den eksotiske syngedamen Bjørk, vakre mennesker, bra  design, spektakulær natur , varme kilder og selvfølgelig vulkaner! Vulkaner, disse sovende monsterne som plutselig våkner til live og spyr ut lava, røyk og aske. Nesten litt sånn som Mordor i Ringenes Herre har jeg sett for meg denne vulkanske mystikken. Ei før har jeg tenkt at sagaøya Island skulle skape så mye harme og irritasjon som den har gjort de siste dagene.

Det hele startet med at en vulkan fyrte seg opp.  Akkurat litt sånn som en lunefull gammel dame med blått hår som bare venter på å stikke stokken sin mellom beina dine mens du svarer på mobilmailen i det du er ute på din daglige joggetur. Metereologisk institutt hadde ikke kontroll på vindretningene og dermed var helvete løs. 

Et helvete Europa, og til dels verden hadde glemt kunne forekomme,  og som i vår nyere tid heller ikke har forekommet på en stund........ men som bare lå der å ulmet..... bare for å slippe sin vrede løs på Europa, akkurat når de passet som dårligst. Akkurat da jeg bare skulle ha en svipptur til Oslo. To fattige dager og så hjem igjen. En kort tur, et par møter..... en helt vanlig dag på jobben.

Vi har jo ingen å skylde på har det vært skrevet i avisene.  Naturen sier de, for pokker, naturen, naturkreftene. 

Jeg skylder på meterolgisk institutt, det er de som ikke har hatt kontroll på vindretningen her. Hadde de sørget for at vinden blåste fra oss og ikke mot oss hadde jeg aldri skrevet dette. METEROLOGISK INSTITUTT sier jeg, det er de som har skylda. Ikke Islendingene, ikke, Norwegian, SAS eller NSB.

Så sitter jeg her da..... på vei mellom Oslo og Stavanger. I toget til NSB, stappa til randen av det man kan tenke seg av ferdefolk og fantepakk.

Ventet i det lengste, håpet at meterologisk institutt skulle fikse vindretningen, men Storm Weather senter har tydelig tatt de beste folka. Sikkert bedre betalt, og da må det jo gå galt når man ikke har de rette folka.

Bestilte togturen  søndag, samtidig som jeg booket flybilletten hjem, samme tid, samme by, samme destinasjon, to forskjellige fremkomstmidler. Luftens baroner, eller vinterens minst populære transportører, NSB. Det ironiske er at når alt går til helvete i lufta, da er plutselig NSB uten både forsinkelser og uhell........  jeg mistenker igjen meterologisk institutt for å ha en finger med i spillet.

Jeg er i ferd med å gå på toget, leser at luftfartsverket har endret reglene for askeflygning, og at hele luftrommet over mitt elskede Noregs land igjen er åpent for vingetransport.

.......Kjære gud jeg har det godt, takk for alt som jeg har fått, but what have I done to deserve this???

Jeg har flybillett i åpent luftrom (som nå ender i no show og betaling), hjem til mitt hjertens Stavanger hvor Linnærla sitter på terrassen å synger de vakreste vårsanger. Der hvor den firbeinte og den tobeinte sitter å venter på at far skal komme hjem og at harmonien igjen skal senke seg over det Strømske/Hansenske hjem.

Nationaltheateret stasjon første stopp. What have I done to deserve this....

Plassbillet på toget. Vogn 1, plass 50, NSB Komfort. Full pris 976,- for hærligheten, inkludert komfortplassen.

Hva faen har firemannsbord og sete mot kjøreretningen med komfort å gjøre? ”For bare 90,- i tillegg kan du sitte i vår komfortsone, med strømuttak, gratis kaffe og aviser, litt ekstra, litt mer komfort på reisen.” Du får også med på kjøpet en reise på over åtte timer gjennom vakker norsk natur.
Jeg har aldri følt meg så lurt i hele mitt liv. Hvordan et firemannsbord, med tre menn og en aldrende dame kan bli komfortabelt må noen ergonomer forklare meg. At toget i tillegg går bakover er heller ikke spesielt komfortabelt om jeg skal si det forsiktig?

Det er mer komfort i Ryanairs sparsommelige seter på en flight fra Haugesund til Stansted enn hva det er hos NSB komfort. (den turen har jeg gjort kun en gang og det til en pris av 5,- for billetten) Da hjelper det lite at det blant alle disse menneskene tross alt er en og annen karamell. Har knekt ei tann, så karameller kan jeg uansett ikke spise nå.

WHAT HAVE I DONE TO DESERVE THIS? ……….kjære gud jeg hard et godt, takk for alt som jeg har fått.

Jeg lover, jeg skal be min aftenbønn, jeg skal være snill og god.

Kjære gud. Tusen takk for alt jeg har fått, takk for at jeg har en fet jobb og en superkul leilighet med sjøutsikt og BMW i garasjen, trenger forresten litt større motor i den BMW en om du fikser det er du kjempegrei.

Kjære gud. Tusen takk for at du fant opp flyene, og tusen takk for at du fant opp NSB. Jeg ønsker meg privatfly til jul. Jeg er også glad du har funnet opp karameller, men kanskje ikke like glad i Karius og Baktus.

Kjære gud. Tusen takk for at du fant opp Swiffer og Lars, men kan du være så snill å finne opp en hushjelp til bare oss slik at det er ryddig og rent når vi kommer hjem fra jobb. -Når jeg tenker meg om trenger jeg egentlig en som kan vaske bilen hver dag også om du kan finne opp en sånn og?

Kjære gud. Kan du være så snill å finne opp NSB komfort på nytt, og vær så snill å finn opp askefrie vulkaner i samme slengen. Og kanskje gi sentralbanken på Island litt mer penger så ikke de sulter i samme omgangen om du er grei.

Kjære gud jeg har det godt, takk for alt som jeg har fått. Jeg kommer ikke på mer å be deg om akkurat nå, men vi snakkes sikkert snart igjen når jeg trenger noe mer.
PS: pliiis, jeg trenger skikkelig en som kan komme å gjøre rent hjemme altså!!! 






.

2 kommentarer:

  1. OH LORD du skriver godt arnfinn.Jeg hadde lest spalten din i en eller annen avis NÅR SOM HELST!

    SvarSlett
  2. problemet er bare at jeg er så ujevn, jeg må ha et tema, da går fingrene, men moro du liker det :-)

    SvarSlett