Her bor jeg på toppen til høyre

Her bor jeg på toppen til høyre

søndag 24. juli 2011

22.07.2011 Tenk om.....

Dagen som taler for seg selv, som startet som alle andre dager, og som eskalerte til å bli noe vi aldri hadde forestilt oss kunne skje vårt trygge lille land.

Min dag startet som alle andre fredager, man står opp, tar morgenstellet, sin første kaffekopp, og den første røyken. Larsen og jeg hadde vært på gladmat kvelden i forveien, en ganske så "fuktig" kveld sammen med gode kollegaer og venner.

Denne dagen skulle Jarle komme over fra Oslo til Stavanger for å være med på gladmatfestival, treffes for å ha en trivelig sommerhelg i Stavanger. Jarle, en av våre aller beste venner, som utvandra fra Kristiansand til Oslo for noen år siden. Han er bosatt kun få hundre meter unna der det smalt, dvs rett bak Deichmanske bibliotek. Jeg må innrømme at når tankene kommer etter alt det som har skjedd de siste døgnene i vårt lille land så kommer også tankene hva, hvis om dersom, tenk om.....

Jeg er mye i Oslo, jeg beveger meg alltid i området rundt regjeringskvartalet/Youngstorget, som er en helt naturlig retning å bevege seg i all den tid jeg som oftest bor på et av våre hoteller i dette området, og, at Jarle bor rett i nærheten.

Den første nyhetsmeldingen på nett går ut på at det har vært en eksplosjon i Akersgata.... Når man sitter i Stavanger tenker man jo ikke så mye over det hele når det kun er dette som står å lese på nettsiden.

Det var faktisk jeg som i sin tid fant leligheten til Jarle på Finn.no og proklamerte høyt og tydelig at dette var der han skulle bo, Jarle var enig, og leiligheten ble kjøpt. Det er pussig hvilke tanker man gjør seg i en helg som denne. Tenk om, hvis dersom......

Neste nyhetsmelding, er mer omfattende, alle har fått med seg hva som skjedde i området. Og jeg er kjent i det området der, alt for godt kjent, nettopp fordi en av mine aller beste venner bor der. Jeg kjenner også Jarle godt, Jarle skulle ut å reise, Jarle har aldri dårlig tid, Jarle liker fly, han liker å ha god tid på Gardermoen, men tenk om..... en tekstmelding bekrefter heldigvis det jeg egentlig visste. Han hadde reist i god tid, gått ut før det smalt og var allerede på Gardermoen.

Men tenk om, det er godt vi ikke vet, at vi ikke har denne krystallkulen som gjør at vi kan se inn i fremtiden og hva den bringer, samtidig hadde det av og til vært godt å hatt denne krystallkulen. For tenk om.....

Jeg skal si det som det er, mine tanker har gått i retningen, hvis jeg hadde vært i Oslo denne helgen, hvis ikke Jarle hadde skullet reise over til Stavanger. Det er så lite som skulle til for at man hadde vært midt oppe i det hele, nettopp fordi man beveger seg mye i området hvor eksplosjonen skjedde. Eller, om de jeg kjenner hadde blitt skadet, eller vært blant de drepte, nettopp fordi jeg for over tre år siden fant denne leiligheten til Jarle. Tenk om...... det er godt vi ikke vet, men tenk om.

Jeg er selvfølgelig uendelig glad for at mine nærmeste er i godt behold. Jeg har en annen kompis som var hjemme i Jarles leilighet i det det smalt, jeg har venner og bekjente som også bor og beveger seg i samme området hver eneste dag, alt for tett på der hvor hele verdens øyne har vært rettet de siste to døgnene.

Og dette er bare en liten del av den store tragedien. Tenk om.....  

Tenk om..... eller burde man egentlig tenke slik? Det er naturlig at disse tankene kommer, og jeg sier til meg selv at det er bra at disse tankene kommer. Det er bra at man bryr seg, at man tenker, har følelser og bryr seg om andre. Er det noe vi virkelig har sett de siste to døgnene så er det et land i sorg, et stolt land som samles om det som skjer. Vi har en unik kultur i en slik sammenheng, dette litt iskalde landet, med et folkeslag som tilsynelatende har nok med seg og sitt. Men når det virkelig gjelder så står vi samlet om det som skjer, enten det er sorg og fortvilelse eller lykke og glede.

Mine tanker går selvfølgelig til alle de som har mistet noen de kjenner, en søster, bror, tante, onkel osv.... Og jeg tenker på hvor heldig jeg selv er, som tross det hele står litt på sidelinjen å betrakter hendelsene. Det er vanskelig å ta inn over seg hva som har skjedd, men at det gjør noe med oss som nasjon og enkeltindivider er jeg helt sikker på.

Det kommer dager, uker, måneder og år etter dette. Vi vil alle huske det som har skjedd med avsky, sorg, fortvilelse. Men samtidig vil vi se tilbake på det som har skjedd med stolthet over at vi bor i dette frie demokratiske landet, hvor man tar vare på hverandre når det gjelder, står sammen. Vi mennesker er heldigvis utstyrt med den egenskapen at vi har evnen til å reise oss når vi har det som vanskeligst.

Tenk om...... akkurat nå tenker jeg på at når listene over omkomne offentliggjøres, hva da? Tenk om..... har jeg allikevel noen som er blant de som er rammet av tragedien? Tenk om...... Jeg er ganske sikker på at når det begynner å komme bilder og navn fra både Utøya og regjeringskvartalet, vil sorgen, fortvilelsen igjen blusse opp. For tenk om.....


Mitt lille land, VÅRT lille land. For tenk om...........




Til minne om alle de som er omkomne, og med tanker om alle de som er rammet av denne ufattelige tragedien. 

Arnfinn

1 kommentar:

  1. Flott skrevet av en som sto på "utsiden" som du sjøl sier det. Men på en måte var jo ingen nordmenn på utsiden i denne grusomme hendelsen. Jeg trur detta ramma oss alle. Hardt. Vondt. Følelser som fortsatt får meg til og kjenne tårene trille nedover kinnet.
    Jeg har også tenkt masse "tenk-om" tanker. Sønnen min skulle egentlig vært på Utøya denna dagen, TENK OM.... Jeg har mange fler venner som var der, og alle jeg kjenner kom seg hjem i live. Men fy for noen sår og etterhvert arr de må ha i sjela si.
    Ville bare dele dissa tankene med deg også. Og tenke "tenk-om-tanker" på en dag som detta blei er nok helt normalt for ALLE.
    Flott blogg du har foresten. Kjenner at det er DEG sjøl om det var evigheter siden sist.
    Stå på.
    Klem fra Eva.

    SvarSlett