Her bor jeg på toppen til høyre

Her bor jeg på toppen til høyre

onsdag 12. mai 2010

Jeg elsker havets delikatesser.....

Det er den største løgnen jeg har servert i bloggen så langt. Jeg ljuger så det renner av meg her jeg sitter. Jeg kan rett å slett ikke fordra alt det folk kaller havets delikatesser. 

Du har sikkert hørt utrykket fisk er fisk og kjøtt er mat! JADA, kjøtt er mat, lenge leve fisken og dens artsfrender.

Når du er født midt ute på bondelandet hvor melka kom rett fra kua og på bordet, hvor mors hjemmelagede blodklubb var festmåltid etter at den halve grisen var i hus rundt juletider. Da må man jo forstå at man kan ikke på den andre siden tilbe havet og dets såkalte herligheter. Det hjelper lite på at min far, fiskeren fra det værdharde nord stod på sitt og forsøkte å innføre sin matkultur på bondelandet etter at han emigrerte fra en eller annen fjord der oppe. Kokt torsk. Ihelkokt torsk med margarin og poteter...... fantastisk. Min far elsker det sikkert fortsatt, men jeg derimot, klarer ikke lukta engang.

Jeg spiste alt frem til jeg var to år. Alt går i grisen er et uttrykk. Det stemte altså på meg frem til jeg fylte to. Da var det stopp. Etter det bestod mitt eksistensgrunnlag av tante Jorunns hjemmebakte brød med stekte fiskeboller, mors medisterkaker, puffet ris, mellombrød med salamipølse, samt grillpølse i lompe. Mer spiste jeg faktisk ikke. Det var hele mitt reportoar av hva jeg ønsket å putte i munnen frem til jeg var godt i tenårene.

Det har heldigvis bedret seg noe etterhvert som jeg ble eldre. Jeg spiste f.eks. kylling for første gang i slutten av tjueårene. Fisk er fisk og kjøtt er mat, mat skal ikke fly eller gå på to bein har også vært et av mine faste uttrykk.

Jeg kan egentlig ikke tenke meg noe mer vemmelig en sjømat fortsatt. Dog har jeg måttet innse at for skams skyld så må man jo gjøre et forsøk på å være litt mer sivilisert. Liksom vise at man ikke er helt tulling fra bygda heller. Dvs. det avslører jo dialekten min, så tapt har jeg uansett på et vis.

Men ta f.eks. kamskjell..... bildet til venstre ser jo ikke akkurat ut som en delikatesse, men... de sier så at det er det. Så jeg åpner min kondisjonerte bygdegane og svelger unna. Takk lov for tilbehøret har jeg ofte tenkt. Tilbehøret kamuflerer og døyver det meste så lenge man unngår å tygge for mye på det man putter i munnen og skyller ned med tilbehør. En god chablis har aldri vært å forakte. Et lite glass musserende vin eller et digert glass Champagne.... Fantastisk, bruker det til alt, så også å holde fasaden ved en middag hvor havets delikatesser ligger der å vrir seg foran meg på tallerkenen. Forteller meg akkurat hvor store mengder jeg bør ha i glasset for å få ned mengden på tallerkenen. Nå spiser jeg faktisk kamskjell - jeg har rett og slett vent meg til det.

Jeg var på fiskerestaruant - Cornelius på holmen. En perle av et sted i den Bergenske skjærgården ligger Cornelius, maten rett opp fra sjøen, rett i panna, eller rett på tallerkenen. Du burde forsøke stedet om du en gang får anledning. Det var fantastisk. Arnfinn på fiskerestaurant. De tallerkenene der ute har aldri sett så mye som en svinekotelett eller en chillipølse. Og der var jeg!

Tilbehøret tenkte jeg når jeg innså at her var det langt tin nermeste 7eleven for en nødpølse mellom rettene jeg ikke spiser. Gjør som du pleier. Store mengder med tilbehør.

En fantastisk opplevelse der ute på dette stedet som er så fantastisk bygd opp, ligger å vipper i vannkanten. Tilbehøret og litt til... jeg gjør et forsøk, jeg vil jeg skal, men jeg får det altså ikke helt til. 

Gjestene våre var strålende fornøyd, jeg like så, jeg seirer litt etter litt gang etter gang. Jeg vil jeg vil, men jeg får det altså ikke helt til...

Jeg har jo forsåvidt forklaringen på min egen lille utfordring med sjømat også kalt havets delikatesser.

EKTE MANNFOLK SPISER KJØTT

Så enkelt er det. Ekte mannfolk skal ha litt å gå på når de skal ut å arbeide. Man må ha nok pondus til innse at ekte mannfolk spiser ikke kamskjell, østers og kråkeboller. Ekte mannfolk spiser biff og poteter med bearnaise.

Ekte mannfolk spiser pølser rå rett fra kjøleksapet. Ekte mannfolk vet hvordan en kotelett skal grilles til det ugjenkjennelige på kullgrillen for å så nytes sammen med en god porsjon firstprice potetsalat.

Så får det heller være så da, at man må deale litt med urmannen i seg selv, og av og til ta en smak fra havet, sånn for å sørge for at testosteron nivået ikke går helt bananas.

I sommer skal det grilles..... for ekte mannfolk spiser kjøtt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar